De zwangerschap Prenatale … Fysische oefeningen zijn doorgaans het leven aan te bevelen, ook tijdens de zwangerschap. Dat komt zowel moeder als kind ten goede. Er dient wel rekening gehouden te worden met een aantal factoren specifiek voor de zwangerschap. Z wangerschap is geen ziekte en daarom kunnen in principe sporten die men al beoefende voor de zwangerschap verder uitgeoefend worden. Indien er risico’s bestaan op complicaties of indien er zich verwikkelingen voordoen, kan het nodig zijn bepaalde sporten te stoppen of de intensiteit ervan te verminderen. Vraag dus altijd raad aan je arts. Aanbevolen wordt ook om tot de zesentwintigste week van de zwangerschap minstens om de drie weken op controle te gaan bij de dokter, tussen de zesentwintigste en vierendertigste week om de twee weken en vanaf de vierendertigste week alle weken. Programma op maat Vrouwen die al regelmatig een trainingsprogramma volgden voor de zwangerschap mogen dat verder zetten in het eerste zwangerschapstrimester. Omwille van bepaalde praktische aspecten kan het wel nodig zijn het programma aan te passen ( verminderen van duurtijd, frequentie en/of intensiteit ) bijvoorbeeld omwille van toename van gewicht en borstomvang, verplaatsing van het zwaartepunt van het lichaam en verslapping van de gewrichten. Vrouwen die voordien niet aan sport deden beginnen bij voorkeur in het tweede trimester met een programma om hun conditie op punt te stellen. Elk programma dient vanzelfsprekend individueel aangepast te worden, waarbij rekening wordt gehouden met o.a. de algemene gezondheidstoestand, de sportervaring en de doelstellingen. Er dienen oefeningen ingeschakeld te worden voor uithouding, kracht, soepelheid, opwarming, coolingdown en ontspanning. De meest aan te bevelen sporten voor zwangeren zijn wandelen, zwemmen, low impact aerobic en aquagym. Sporten daarentegen die een risico inhouden op trauma van de buik of waarbij de omstandigheden extreem zijn ( hoge temperaturen bijvoorbeeld ) zijn af te raden. Bij de spieroefeningen zal vooral aandacht besteed worden aan een goede houding en het versterken van de bekkenbodemspieren. Om de intensiteit van de inspanning te bepalen wordt vaak de hartslag gecontroleerd. Bij zwangeren is dat minder betrouwbaar omdat bij hen de polsslag bij rust al hoger ligt terwijl de maximale hartfrequentie afneemt zeker naar het einde van de zwangerschap toe. Daardoor is een snellere pols normaal, zelfs bij een matige inspanning ( zoals wandelen ). Zwangere vrouwen dienen dan ook vooral voort te gaan op hun subjectief gevoel. Veiligheidsmaatregelen Er dienen bij het sporten een aantal veiligheidsoverwegingen mee te spelen, zeker als men in verwachting is. Regelmatig drinken is essentieel ( pas op voor dehydratie ) en ook voldoende samengestelde koolhydraten nemen ( zetmeel ). De kleding dient aangepast te zijn aan de omgevingstemperatuur : niet te warm in de zomer ( gevaar voor oververhitting ), niet te koud in de winter ( opgepast voor onderkoeling ). Als het warm is, best geen zware inspanningen en geen oefeningen bij koorts. Vanaf het derde trimester geen oefeningen in rugligging en niet herhaaldelijk springen of geen schokken. Af te raden zijn sporten met een risico op zuurstofgebrek ( alpinisme en diepzeeduiken ). Best geen competitiesport ( zeker niet vanaf de vijftiende week ). Sporten waarbij de ademhaling wordt geblokkeerd ( gewichtheffen ) zijn af te raden, zeker vanaf het derde trimester. Bij een aantal aandoeningen mag er niet gesport worden : ernstige hartziekten, zwangerschapshypertensie, zwangerschapstoxemie ( nu of in een vroegere zwangerschap ), bloeding in de baarmoeder, vroegtijdig breken van de vliezen of vroeggeboorte. In die gevallen is sport verboden maar mag soms wel op voorschrift van de dokter een matige fysieke activiteit uitgevoerd worden. Ook andere aandoeningen kunnen een contra-indicatie zijn voor sporten maar dienen door de arts geëvalueerd te worden : bloedarmoede, hoge bloeddruk, zwakke bekkenbodemspieren, urineincontinentie, meerlingzwangerschap en tekens van foetaal lijden.ne grossesse multiple ( plusieurs bébés ) et devant des signes de souffrance foetale. Dr. I. Nagels zwangerschapsgymnastiek ! 23 www.baby-mama.be Pagina 22

Pagina 24

Heeft u een vakblad, pageflip of digi weekbladen? Gebruik Online Touch: onderwijs magazine bladerbaar maken.

Baby & mama. Het Babybook & Zwangerschapsgids Lees publicatie 10022Home


You need flash player to view this online publication