Baby wordt groot | Gezondheid rijkste energieleveranciers voor de hersenen en de spieren, de basis van het ontbijt. Ze worden toegediend in de vorm van complexe of “trage suikers” aanwezig in brood, granen en andere beschuiten. Deze koolhydraten verschaffen energie van lange duur want ze maken op progressieve wijze glucose vrij. Dankzij hen vermijdt u de traditionele “appelflauwte om 11 uur”. In tegenstelling met de meer geliefde opname van zogenaamde “snelle” suikers die maar gedurende een kortere periode energie verschaffen, wat dit tijdens de voormiddag opkomend hongergevoel verklaart. Gelukkig is grootmoeders tijd waarin men enkel de grote belegde boterham kende al lang voorbij. Tegenwoordig kunnen kinderen kiezen uit een enorm aanbod : wit, bruin of veelgranen brood, beschuit, een uitgebreid gamma van klaargemaakte granen … Voor ieders smaak is er wel wat te vinden. De graanproducten zijn eveneens interessant voor de aanwezige voedingsvezels. Meer en meer drukken wetenschappers op het belang van het eten van vezels waarvan van het nut nog moet bestudeerd worden : voorkomen van verstopping, beïnvloeding op de ontwikkeling van cardiovasculaire ziekten, bescherming tegen kanker van de dikke darm, gewaarwording van verzadiging en controle van vetzucht … De juiste reflexen Om van het ontbijt een ontspannende familiebijeenkomst te maken moet men wel de hele troep kinderen enkele minuten vroeger wekken. Terwijl 15 minuten minder slaap weinig invloed heeft, kunnen ze beter gebruikt worden om de dag kalm te beginnen. Het naar school gaan kan er alleen maar aangenamer en gemakkelijker van worden. Bovendien is het bewezen dat de intellectuele en lichamelijke prestaties van kinderen die met een volle buik naar school vertrekken groter is dan die van kinderen die het ontbijten hebben overgeslagen. Dus is deze vertraging zeker geen tijdverlies ! Dwing uw kind vooral niet te eten direct bij het ontwaken. Laat ze zich eerst aankleden, boekentas klaarmaken en laat ze dan rustig eten, wetend dat ze klaar zijn voor het vertrek. Tenslotte nog een tip. Men eet eerst met de ogen. Er gaat niets boven een mooi gedekte tafel, goed voorzien met smakelijke eetwaar om de kleine duiveltjes aan te lokken ! U heeft nu de mogelijkheid een uitgebreide keuze van spijzen aan te bieden, breng dus variatie tussen de verschillende ontbijten. En waarom zou u het zich niet gemakkelijk maken en de tafel reeds de avond ervoor dekken met de niet bedervende eetwaren ? 3, 4 of 5 maaltijden Het is mogelijk al naargelang de eetlust van uw kind en zijn schooluren tot 5 maaltijden per dag te maken : ontbijt, tussendoortje in de voormiddag, middagmaal, lichte maaltijd om 4 uur en avondmaal. Uw kind zal er toch niet meer door eten : de zelfde hoeveelheid voedsel is eenvoudigweg verschillend verdeeld over de dag. Als uw kind een goede lichte maaltijd rond 4 uur heeft gehad, zal hij minder eten bij het avondmaal en zal hij niet in de verleiding komen tussendoor te snoepen. Een evenwichtige lichte maaltijd bevat weinig vetten ( vetstoffen ) en veel koolhydraten ( suikers ) die energie leveren. In verschillende onderzoeken werd aangetoond dat mensen die een lichte maaltijd in de namiddag nemen over het algemeen slanker zijn dan zij die dat niet doen op voorwaarde dat ze een lichte fysieke activiteit verrichten. Een evenwicht in de voeding wordt bereikt als de opgenomen energie ( dat wil zeggen afkomstig uit het voedsel ) gelijk is aan de verbruikte energie. De beste methode daartoe is goede voedingsgewoonten te combineren met regelmatige fysieke activiteit. Moedig uw kind aan een of meer keer per week sport te beoefenen ; hij zal zich er beter door voelen. Een maatschappelijk probleem : zwaarlijvigheid Het feit dat er in onze geïndustrialiseerde wereld alsmaar minder aan sport wordt gedaan, speelt beslist een grote rol bij het opduiken van zwaarlijvigheid bij kinderen. Televisie, computer en videospelletjes houden het kind al heel jong in een ijzeren greep. Voor lichaamsbeweging blijft er geen tijd over. Maar wat is zwaarlijvigheid eigenlijk ? Het gaat om een excessieve toename van de vetmassa, in die mate dat ze een negatieve invloed kan hebben op de gezondheidstoestand. Ook al groeit een zwaarlijvig kind zelden uit tot een zwaarlijvige volwassene, toch is het van groot belang om overgewicht bij het kind te voorkomen.Sinds een jaar of dertig lijkt zwaarlijvigheid wel een epidemie. Het is een fenomeen dat alsmaar meer jonge kinderen treft en een gevaar inhoudt voor hun gezondheidskapitaal. Enkele voorbeelden van een lichte maaltijd : ✿ Water, brood en chocolade ✿ Een kom melk met granen ✿ Een glas cacaomelk, aardbeien en volkoren brood ✿ Een reep granen en zuiver sinaasappelsap 116 Daarom zijn artsen, ouders en leerkrachten druk in de weer om overgewicht bij kinderen te voorkomen, en dat liefst zo vroeg mogelijk. Hoe begint er aan ? Uiteraard speelt de voeding een doorslaggevende rol in het groeiproces. Maar de winkels en de supermarkten bulken van de aanlokkelijke voedingswaren die doorgaans rijk zijn aan vetten en snelle suikers. Vooral vlakbij de kassa worden die uitgestald. Als er een lange rij staat, hebben onze belhamels dus tijd zat om al dat lekkers te bestuderen. De lokroep is te sterk, het kind gaat voor de bijl. Uiteraard zou papa of mama beter niet toegeven, maar hoe kan je zoiets nu weigeren ? Chips, chocoladerepen, snacks, hamburgers en fastfood zijn helaas dagelijks kost voor tal van kinderen die op het ogenblik van de maaltijd op zichzelf zijn aangewezen. De oplossing ? De zorg voor het kind opnemen, met benjamin bezig zijn en enkele eenvoudige regels naleven. Als een kind kampt met overgewicht, hoeft het niet af te vallen. Raar ? Toch niet. Het is integendeel de logica zelve ! Het volstaat dat het zwaarlijvige kind gewoon doorgaat met groeien en dat u er intussen over waakt dat het niet - of weinig - aankomt. Zo komt het geleidelijk weer op een aanvaardbaar gewicht voor zijn gestalte … En dat zonder dat het ooit hoefde te vermageren in de strikte zin van het woord ! Het is dus van belang dat u bij overgewicht vroeg genoeg in de kindertijd reageert. Zo profiteert u maximaal van de dynamiek van het organisme tijdens deze groeiperiode. De lichte maaltijd rond 4 uur Een scharnierogenblik in de dag waarbij ontspanning, lekker genieten, honger stillen en voedingsevenwicht samengaan. Een moment dus om te koesteren … De lichte maaltijd rond 4 uur is om verschillende redenen belangrijk : daardoor kan men zich goed blijven voelen zonder vermoeidheid tot aan het avondmaal en dus de “batterijen terug opladen“. Daardoor vermijdt u tevens dat uw kind tussendoor gaat snoepen of al te overdadig’s avonds zal eten. Die lichte maaltijd is ook een ogenblik van rust en van ontspanning vooraleer het werk te hervatten. Net zoals bij de andere maaltijden is het belangrijk de samenstelling te variëren door verschillende voedingsproducten te kiezen. Geef uw kind brood met kaas of chocolade, beschuitjes, huisgemaakte taart, vruchten ( vers, droog of als moes ) kunnen een alternatief bieden. Denk vooral aan zuivelproducten ( kazen, gearomatiseerde melk, yoghurt, milk-shakes … ). ✿ Gearomatiseerde melk en beschuitjes van het soort « petit beurre » ✿ Een reep granen en een drinkyoghurt ✿ Een glas water, een reep granen en een banaan ✿ Fruitsap, natuuryoghurt en een chocoladereep Pagina 115

Pagina 117

Scoor meer met een webwinkel in uw clubbladen. Velen gingen u voor en publiceerden presentaties online.

Baby & mama. Het Babybook & Zwangerschapsgids Lees publicatie 10022Home


You need flash player to view this online publication