HÖRMANN Als voordelen voor de kantelpoorten vallen volgende zaken te noteren: zeer budgetvriendelijk, zeer beperkte inbouwruimte (zowel zijdelings als bovenaan met uitzondering van de kantelpoorten die gebalanceerd worden met tegengewichten) zodat een optimale dagmaat behouden blijft, eenvoudige techniek en diverse modellen beschikbaar op de markt. De minpunten: normaal zijn deze poorten niet voorzien van isolatie, het bewegende poortvlak neemt veel ruimte in, de werking is vrij lawaaierig en in vergelijking met andere poorttypes is het poortvlak slecht afgedicht. Gezien de zeer aantrekkelijke prijs van deze poorten (vooral wanneer het gaat om kleinere standaardmaten) wordt dit soort poorten voornamelijk ingezet in low budget woningen, garageboxen, onverwarmde garages en ondergrondse parkeerterreinen waar individuele standplaatsen met behulp van deze poorten van elkaar worden gescheiden. In de woningbouw, en zeker in de nieuwbouw, kiest men nog maar zeer zelden voor de kantelpoort. Sectionaalpoorten De basistechnologie van de sectionale garagepoorten vindt haar oorsprong bij industriële gebruikers die geen gevaarlijke of slecht werkende poorten kunnen accepteren. Ook de particulier heeft het recht deze veiligheidsnormen te hanteren en dezelfde functionele eisen te stellen. Dit type garagepoort heeft de laatste jaren definitief zijn intrede gemaakt in de woningbouw en verdringt de klassieke kantelpoort. De sectionale garagepoort maakt het mogelijk de beschikbare ruimte optimaal te benutten. De poort gaat vertikaal omhoog en klapt geleidelijk naar binnen en komt in geopende stand volledig horizontaal boven de dagopening te liggen. Op die manier kan er direct achter de poort een wagen of een rek worden geplaatst. Dit wordt nog belangrijker in de toekomst gezien de monovolumes de gewone gezinswagens alsmaar meer verdringen en gezien de bebouwbare oppervlakte alsmaar schaarser en duurder wordt. Daarenboven is deze poort in elke positie in balans en is ze zeer eenvoudig en licht in gebruik. Zeker nu er tevens goedkopere versies op de markt komen, ligt een sectionaalpoort binnen het bereik van zowat ieders budget. Zo is de Toch wensen nog veel particulieren een sectionale garagepoort met nog hogere specificaties of andere uitvoeringen. Dit waarschijnlijk omdat veel garages in de woning worden ingebouwd, met als gevolg dat men van de poort méér verwacht dan wanneer de garage los van het hoofdgebouw staat. Gevolg: heel wat garages worden meer als polyvalente ruimte gebruikt dan wel alleen voor het opbergen van de wagen. Ook de fietsen en zelfs het tuingereedschap vinden er een onderkomen. De kinderen spelen er en de doe-het-zelvers en de knutselaars beoefenen er hun hobby. Een van de voordelen van een sectionaalpoort is dat de garage veel beter wordt afgedicht. Zowel zijdelings als bovenaan en onderaan zijn er dichtingen aangebracht tegen mogelijk indringend vocht. Veelal zijn deze poorten geïsoleerd. Een dubbele stalen wand waartussen zich een 20,30 of 40 mm dikke polyurethaankern bevindt, zorgt voor een goede isolatie. Let er evenwel op dat de garage degelijk wordt verlucht. Een te hoge vochtigheidsgraad, veroorzaakt door een natte wagen die in de garage wordt geparkeerd, zorgt namelijk voor een versnelde corrosie van de auto. Pagina 137

Pagina 139

Heeft u een drukwerk, digitaal bladeren of internet handleidingen? Gebruik Online Touch: onderwijs magazine online plaatsen.

BOUWEN & VERBOUWEN Lees publicatie 10022Home


You need flash player to view this online publication